Utseendemässigt har RM-Z250 till 2018 fått svarta fälgar, svarta styrkronor, vita sidopaneler samt gul bakskärm. Den har försetts med nya dekaler och sadelöverdraget är nu blått/svart.

Inför 2016 fick RM-Z250 mer prestanda samt fjädrings- och ramförbättringar som gjorde RM-Z250:ns redan klassledande hanterbarhet ännu bättre. Lägg därtill Suzukis Holeshot Assist Control (S-HAC) samt omfattande motoruppdateringar som innebar över 80 omdesignade delar inuti motorn.

För leveransbesked kontakta oss via mail eller telefon.

Motorn
RM-Z250:ns 249 kubiks 4-takts vätskekylda DOHC 4-ventilsmotorn med bränsleinsprutning har förfinats så att effekten i mellanregistret och vridmomentet ökar samtidigt som maximal effekt bibehålls. Kraftleverans är mer linjär för bättre kontroll. Här är några av de viktigaste förändringarna.

  • Ny kolv, kolvbult samt nya kolvringar ger mindre friktion, bättre hållbarhet och bättre tätning.
  • Kolvbulten har en beläggning av Diamond-Like Carbon (DLC) för minskad friktion och ökad hållbarhet.
  • Vevaxeln har förminskats med 0.5 mm vilket gör att den snurrar lättare i oljebadet. Ett tyngre svänghjul behåller gyrot i motorn bättre.
  • Ändrad vinkel på gasspjället minskar motorbromsförluster.
  • Omgjorda kamaxlar, insugs- och avgasventiler för att öka motorns prestanda.
  • Omgjort dekompressionssystem för lättare start.
  • Omformade kamkedjespännare och justerare för att minska ventilfriktion.
  • Omformat vevhus för bättre smörjning.
  • Ny kopplingskåpa med oljenivåfönster.
  • Nytt längre avgasrör för mer effekt i låg- och mellanregistret.
  • Reviderad ljuddämpare uppfyller AMA ljudkrav.
  • Den 249cc 4-takts vätskekylda DOHC 4-ventils motorn med bränsleinsprutning levererar anmärkningsvärt jämn och kontrollerad effekt från tomgång till max varvtal.
  • Designad för motocross-användning, ger det lätta batterilösa elektroniska bränslesystemet med progressivt gasspjällslänkage effektiv kraft. Bränsleinsprutningen med den 12-håliga spridaren levererar en mycket fin dimma av luft/bränsle för en effektivare förbränning.
  • Den kompakta aluminiumcylindern är belagt med Suzuki Composite Eletrochemical Material (SCEM) för ökad hållbarhet, låg vikt och jämnare värmeöverföring.
  • På några sekunder kan föraren byta bränslemappning. RM-Z250 kommer med två extra kontakter, en för en fetare och en för en magrare bränsleblandning utöver fabriksinställningen. Detta för alltid uppnå optimal prestanda.
  • Kylningen har blivit ännu effektivare med den nya förgreningen som balanserar flödet mellan höger och vänster kylare.